Training teachers to teach statistics: what can we learn from research?

Auteurs-es

  • Carmen Batanero
  • Carmen Díaz

Résumé

Although statistics is taught extensively at university level and is today part of the mathematics curricula for primary and secondary school level in many countries, the specific training to teach statistics is far from being an universal component of pre-service or professional development courses for statistics teachers. In this paper we reflect on the specificity of statistics; we analyse the contents needed in the training of teachers to teach statistics and summarise current research related to this topic. We conclude with some reflections about the need of collaboration between statisticians and mathematics educators to prepare school teachers to teach statistics.
Keywords : teaching statistics, teacher education, professional knowledge to teach statistics.

La formation des professeurs à l’enseignement de la statistique : que peut-on apprendre de la recherche ?
Bien que la statistique soit considérablement enseignée au niveau universitaire et fasse aujourd’hui partie des programmes de mathématiques dans les écoles primaires et secondaires de nombreux pays, la formation spécifique à l’enseignement de la statistique est loin d’être une composante générale des cours de formation initiale ou professionnelle des professeurs concernés. Dans cet article, nous développons une réflexion sur la spécificité de la statistique ; nous analysons les contenus nécessaires pour la formation des professeurs de statistique et nous donnons un aperçu sur les recherches actuelles à ce sujet. Nous concluons avec quelques réflexions sur la nécessaire collaboration entre statisticiens et formateurs en mathématiques pour préparer les professeurs des établissements scolaires à l’enseignement de la statistique.
Mots-clés : enseignement de la statistique, formation des professeurs, connaissances professionnelles pour enseigner la statistique.

Téléchargements

Publié-e

2010-04-07

Numéro

Rubrique

Recherches et perspectives