Psychology students' understanding of the Chi-squared test

  • Gustavo R. Canadas
  • Carmen Batanero
  • Carmen Diaz
  • Rafael Roa

Résumé

This paper describes a study of the competence to carry out the Chi-squared test, which is frequently used in psychology and education, in a sample of psychology students after studying the subject. Using an open-ended problem that is solved with the help of an Excel program, we analyse the setting of hypotheses, identification of the statistics and p-value, decision taken and interpretation of results. Some implications for teaching are also included.
Keywords: statistical tests, Chi-squared, understanding.

Compréhension du test du chi-carré par des étudiants de psychologie
Ce document décrit une étude de la compétence pour effectuer le test du chi-carré qui est fréquemment utilisé en psychologie et en sciences de l’éducation. On observe un échantillon d'étudiants en psychologie après qu’ils aient étudié le sujet. Par la considération d’un problème ouvert, qui est résolu avec l'aide d'un programme Excel, nous analysons la formulation des hypothèses, l'identification de la statistique du chi-carré et de la p-valeur, la décision prise et l'interprétation des résultats. Quelques implications de cette étude pour l'enseignement sont également abordées.
Mots-clés : tests statistiques, chi-carré, compréhension.
Publiée
2012-07-09
Rubrique
Recherches et perspectives